Iran Canada
Teacher Development Course (TDC) دوره

دوره TDC، به منظور پرورش مدرسین زبان تشکیل شده است. برای معرفی این دوره و ویژگی‌های منحصر بفرد آن طرح مفاهیم زیر ضروری است:
تربیت مدرس (Teacher Training Course – TTC):
در دوره‌های تربیت مدرس، مدرسین فقط با تکنیک‌های تدریس آشنا میشوند. این تکنیک‌ها در موقعیتهای قابل پیشبینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
آموزش مدرس (Teacher Education Course):
در دوره‌های آموزش مدرس، مدرسین علاوه بر تکنیک‌های تدریس با نظریه‌های کلی آن تکنیک‌ها نیز آشنا می‌شوند.
دوره‌های فوق معمولا در دانشگاه‌ها و مراکز تربیت مدرس زبان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما، این دوره‌ها دارای محدودیت‌های زیادی هستند که در ذیل به دو نمونه از آنها که به یکدیگر مرتبط هستند اشاره می‌شود.
• در این دوره‌ها مدرسین نقش منفعلی دارند و فقط گیرنده مفاهیم محسوب می‌شوند. به عبارتی، نقش خود آنها در رشد حرفه‌ایشان نادیده گرفته میشود.
• دراین دوره‌ها مدرسین حتما بایستی از طریق دیگران آموزش ببینند و مدیریت شوند و خودشان نقشی در آموزش خودشان ایفا نمی‌کنند.
پرورش مدرس (Teacher Development Course – TDC):
این دوره ترکیبی از دوره‌های فوق است با این تفاوت که مدرسین نقشی اساسی در رشد و پرورش خود ایفا می‌کنند. مدرسین زبان در این دوره با روش تدریس تعمقی (Reflective Teaching) تجهیز می‌شوند که آنها را در پروسه یادگیری مستقل و مادام‌العمر قرار می‌دهد.
اهداف دوره:
1. آشنایی کلی با متدهای مختلف تدریس زبان
2. آشنایی با استراتژی‌ها و تکنیک‌های تدریس مهارت‌ها و اجزای مختلف زبان
3. گسترش مهارت‌های کارآموزان در استفاده از اصول و تکنیک‌های تدریس برای ایجاد روش شخصی تدریس زبان
4. گسترش مهارت‌های کارآموزان در نظریه پردازی روش‌های تدریس و اعمال نظریه‌ها در روش‌های تدریس
5. آشنایی با مفاهیم حاشیه‌ای ودر عین حال کاربردی تدریس در جهت پرورش مدرسین موفق 6. ایجاد فرصت برای کارآموزان در به کارگیری عملی همه مفاهیم نظری ارائه شده در طول دوره
رویه دوره:
برای دستیابی به اهداف دوره، روش نظری-عملی در دوره اتخاذ می‌شود. با این وجود،بخش عملی دوره مهم‌تر از بخش نظری آن است. به منظور ایجاد فرصت برای کارآموزان در به کارگیری عملی مفاهیم، جلسات دوره با همکاری آنها برگزار خواهد شد. در نتیجه کارآموزان باید با آمادگی کامل در جلسات حاضر شوند. همچنین لازم است کارآموزان برای هر جلسه گزارش آن جلسه را تهیه و آن را به مدرس دوره ارائه کنند. تهیه گزارش توسط کارآموزان در جهت تعمق در مفاهیم نظری وعملی لحاظ شده است.
ارزیابی و تدریس عملی:
در پایان دوره، کارآموزان به صورت نظری و عملی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. ارزیابی نظری به روش کتبی انجام می‌گیرد که در آن کارآموزان بایستی به سوالات مطرح شده پاسخ دهند. ارزیابی عملی از طریق تدریس عملی صورت می‌گیرد که در آن کارآموزان بایستی مهارت‌های عملی تدریس خود را در موقعیت‌های نیمه واقعی یا واقعی به کار گیرند.

Teacher Development Course (TDC)

__________________________________________________________________

Goals of the Course:

1.      You will develop a general understanding of different methods of language teaching.

2.      You will get familiarized with particular strategies and techniques of teaching different skills and components of language.

3.      You will be empowered to use principles and techniques of different language teaching methods in order to come up with your own way of language teaching. In other words, you will be guided through the path of becoming a reflective language teacher.

4.      You will be assisted in theorizing what you practice and practicing what you theorize.

5.      You will be equipped with information about some important, though marginalized, requirements of becoming an inspiring language teacher.

6.      You will get to put all things you learn during the course into practice.

 

Procedure:

To achieve the above-mentioned goals, the course adopts a theoretical and practical approach. However, the practical side of the approach naturally outweighs its theoretical side. Sessions will be run cooperatively with teacher students in order for them to put everything into practice. As a result, their full preparation for each and every of the sessions is required. To get the opportunity to reflect on what they learn, they also need to write reflective reports on the proceedings of each session.

 

Evaluation and Demonstration:

At the end of the course, the teacher students will be tested to see whether they have lived up to the expectations of the course. For this purpose, they will take a written test. Besides, they will demonstrate their teaching practice by being situated in semi-real contexts.